agkorea.blogg.se

En blogg där jag dokumenterar mitt år i Sydkorea

Idag: meditation o lite smått o gott

Kategori: Allmänt

Vi tog tunnelbanan och åkte i cirka en timma för att komma till andra sidan floden, där Seouls world trade center ligger. Idag besökte vi Bonghnsa templet där vi hängde på en guidning som tog 2 timmar. Första delen var en rundtur i området sedan fick vi vara med om en traditionell teceremoni där vi fick smaka 2 olika te sorter, grön te och krysantemum. Det gröna teet var jätte gott, det andra smaka mest som kamomill. Efter detta fick vi bygga lotusblommor i papper och meditera med en riktig munk i 10 minuter vilket var riktigt jobbigt!! Munken var häftig, vig och stor! Han mediterar 14 timmar m dan! Templet befinner sig mitt i stan och det är verkligen en oas, man kommer bort från all hets och trafik. En riktig kontrast.
 
 
Vi gick över vägen och kom in i Seouls strörsta underjordiska shoppingcenter, stort, och de verkar älska sina smarta telefoner/tvapparater/surfplattor för att dom har dom överallt!
 
 
På tunnelbanan hem frågade en äldre man vart jag kom ifrån och efter en liten pratstund sa han att förstod han inte varför jag åkte just till Korea för att plugga produktutveckling, det räckte inte med förklaringen att jag ville se något annorlunda, i alla fall var han väldigt glad och trevlig.
 
Saker jag har lärt mig om Korea:
De äter sushi till frukost, på väg till jobbet.
På bussen/tunnelbanan sitter ALLA och stirrar på sin smartphone.
 
Godnatt!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: