agkorea.blogg.se

En blogg där jag dokumenterar mitt år i Sydkorea

the big typhoon is here, woo!

Kategori: Allmänt

Det var faktist inte så farligt här. Tyfonen har gjort mycket skador men inte här. Det blåser lite mer är när det stormar i Skärhamn, fast det är varmt och det regnar. Man går runt i flipflop, det torkar snabbast! Idag var vi med världens snällaste Sun. En korensk kille som har hjälpt oss med att fixa med allt från mobiltelefoner till mat till den såkallade "alien registration card". Vi utforskade den koreanska byråkratin. Inte så jätte farligt faktist, jag trodde att det skulle vara mycket krångligare, men tack vare Sun gick allting rätt så smidigt. Vi satt på cafét som är i samma byggnad som våra Doorms (Väldigt mysigt till skillnad från alla andra matsalar restauranger och affärer) och letade efter kurser. Det var inte det lättaste att hitta kurser på engelska för att många av dom jag hade valt visade sig vara "bilingual" dvs att kurslitteraturen på engelska men lektionerna på koreanska. Jag tror dock att jag fick ihop det till slut. Jag testade tvättmaskinerna som var ganska spännande eftersom ALLT var på koreanska. Min kläder blev rätt rena ändå. Jag har dock ingenstans att hänga dom så dom hänger på galgar överallt i rummet. Till kvällsmat köpte jag nudlar i burk och blev förvånad över att det inte var pulversmak utan riktiga torkade kryddor. Sen ville jag ha 2 bananer men det gick inte att köpa jag var tvungen att köpa 10 st. Så jag sket i det och köpte kakor istället. Det finns inte så mycket frukt och det som finns är ganska dyrt. Synd. Imon ska jag träffa några andra utbytesstudenter och utforska campuset. Städa golvet i rummet. Köpa mer grejjer för att städa. (det är ganska smutsigt i rummet). Jag betalade hyran idag oxå. Dte var rätt spännande. Jag har nu ett koreanskt bankkonto, så jag tog ut pengar med icakortet (gratis) jag fick ta ut i flera omgångar eftersom det var mycket pengar, satte in det cash på mitt koreanska konto (oxå i flera omgångar) sen förde jag över pengar till Dormitoryn. Och allt detta för att spara 100 spänn som banken tar vid utlandsöverföring. :-) Det var rätt komiskt :-)
 



Ett smart sätt att dricka vatten på, platta muggar!!
handla
Här är mitt rum.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: