agkorea.blogg.se

En blogg där jag dokumenterar mitt år i Sydkorea

varmt!!

Kategori: Allmänt

Nu var det igen det där med frukost. Det finns ingenstans där man kan köpa en vettig macka för ett vettigt pris. Det blev supermarket och ett minipaket flingor. Det blev helt ok faktist.
 
Imorgon ska jag åka ut till Suwon och få mitt rum. Det ska bli skönt att komma till skolan och få lite mer koll på hru mitt år kommer bli, jag är faktist lite trött på att turista, idag var det varmt, temperaturen låg runt 30 grader och fuktigt!!!
 
Vi gick en guidad tur på slottet och det var väldigt intressant. Vi hade en trevlig guide som visade oss runt i en timma. Jag älskade alla geometriska mönster som prydde varenda vägg och gata. Det var häftigt att se att de hade ett avancead golvvärmesystem och man fick sig oxå en dos koreansk historia vilket inte var helt fel. Tydligen så har jagpanerna invaderat landet vid 2 tillfällen och förstört mycket. Intressant att veta var att taket på byggnaderna är lite utsvängda i kanterna pga att dom ska följa bergen i bakgurnden. Kejsare var väldigt välutbildade, och fick plugga hela dagarna. En av dessa kom på "hangeul" vilket är det fonetiska alfabetet som används idag i Korea. Han gjorde detta eftersom man tidigare använde kinesiska tecken som var många och svåra och vanligt folk hade inte tid att studera så mycket. En snäll kejsare tycker jag!! Det fanns överallt väldigt mycket symboler i hela arkitekturen som t.ex. gargoyler som skulle skydda palatset, olika djur mot olika hot. Även hur hela palatset var uppbyggd hade med ying och yang, öst och väst att göra. I öst där solen går upp ska prinsen leva för att det symbolerar framtiden. I väst begravde man döda kejsare. Alla byggnader där kejsaren bodde låg på en symmetriaxel. Draken är kejsarens symbol.
Senare under dan gick vi runt och chillade mest.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • mammi säger:

    ciao Anna Giulia,vi tänker på dig idag när du skall "bosätta" dig.
    Hoppas allt gick bra och du har fått en trevlig rumskompis.
    Skicka mail om ditt tel nr och skriv om hur det går. Bilderna är jättecoola!

    2012-08-27 | 15:31:15

Kommentera inlägget här: